Hvordan legge inn “pakka”

Når du skal sette opp det nye nettstedet er det lurt å bruke en helt tom mappe og en tom database, ellers vil installasjonen slette alt av innhold i disse. Det er altså svært viktig at du IKKE legger den rett inn på det eksisterende nettstedet deres uten videre.

“Pakka” + installer.php skal IKKE lastes opp inne i wordpress, til “themes” eller lignende. De to filene (en stor .zip-fil, og installer.php) inneholder en helt komplett wordpress-installasjon, med både theme og flere plugins med ferdige innstillinger.

Bruk en ftp-klient til å koble deg til webhotellet/serveren. Innstillingene til dette kan du få fra webhotell-leverandøren deres. Du vil også trenge databaseinformasjonen, altså brukernavn, passord, evt også databasenavn og databaseserver (vanligvis localhost, men hos noen leverandører vil det være en seperat server). Dette får du også fra webhotell-leverandøren deres.

Dere kan bruke et underdomene eller en undermappe, altså hvis domenet deres var bibliotek.no, så kan dere f.ex. legge pakka på nynettside.bibliotek.no, eller bibliotek.no/nynettside. Det kan være litt ryddigere med underdomene enn med en mappe, men da må dere sette opp et slikt underdomene, så det er *litt* vanskeligere rent teknisk. Begge deler fungerer helt fint.

Som eksempel vil vi bruke “nyside.bibliotek.no” som domene, men dette må da altså byttes ut med deres domene.

Når du har lastet opp “pakka” og installer.php til serveren deres kan du gå til nyside.bibliotek.no/installer.php for å kjøre installasjonsfila og fylle inn din database-informasjon (trinn 2).

Alt bør helst være grønt her for at installasjonen skal gå prikkfritt. Du kan slippe unna med noen småfeil under “notices”, men det kommer litt an på nøyaktig hva det er og hvor store avvikene er.

Etter å ha trykket “Next” kommer du til trinn to der du skal fylle inn databaseinfoen.

Trykk først “Test database” for å sjekke at innstillingene dine fungerer, så kan du gå videre.
Etter å ha testet kan du trykke “next” for å gå videre.
Som det står – merk at å gå videre herfra VIL overskrive alt innhold i databasen, så dette MÅ være en tom database eller en database det ikke gjør noe at blir overskrevet.

I steg 3 er det ett spesielt viktig punkt – her kan (og bør) du nemlig benytte anledningen til å lage en ny adminbruker. NB: IKKE kall den brukeren “admin”, “administrator” eller lignende. Det er det første alle hackere prøver seg på, og da har de ett steg mindre de må gjennom. Bruk heller f.ex. “fornavnetternavn”, fornavn+første bokstav i etternavn, eller lignende. Da er det også enkelt å fjerne en bruker om noen slutte.

I trinn 3 er det ett viktig punkt – her kan (og bør) du nemlig legge til en ny adminbruker. Se viktig info om dette i avsnittet ovenfor.

I tillegg kan du endre tittelen på nettstedet helt øverst. Nedenfor det kommer URL og path, som skal ha blitt fylt ut korrekt automatisk og ikke bør endres.
Etter å ha laget ny adminbruker og trykket “next” i trinn 3 skal du komme til en skjerm som ser slik ut. Nå skal du trykke på den blå “admin login”, og la “auto delete installer files after login” være valgt. Da blir du sendt til den vanlige innloggingssiden til WordPress…
…og til slutt skal du komme hit.

Merk at om noe går galt under installasjonen, så kan du alltid kjøre den på nytt. Skulle du glemme å lage en adminbruker så er det mulig å lage en ekstra adminbruker via direkte tilgang i databasen (f.ex. med phpmyadmin) hvis man er komfortabel med det – det er litt knot, men ikke veldig vanskelig. I “pakka” ligger dessuten adminbrukerne til Torstein ( torstein@akrobatdesign.no ) og Aina ( aina@akrobatdesign.no ) fra Akrobatdesign som lagde løsningen, så det er også mulig å kontakte dem.